יוצרים באמנות ומורידים לחצים

אוסנת הגיע לקליניקה כשהיא מדווחת שכולם מרגיזים אותה והכל מעצבן אותה. אמא שלה לוחצת עליה להתחתן ואביה לא אומר כלום ושניהם מעצבנים אותה. בעבודה היא לא מוצאת שקט ומרגישה שלא מבינים אותה. בזוגיות הדברים לא הולכים כפי שרצתה. נעזוב את ההסברים הקשורים למדוע היא עצבנית ומה הצפיות והערכים ונעסוק לרגע באמנות, בהרפיה של הגוף ויצירת רגע אחר בתוך מציאות מלחיצה ולא אופטימית. הקטע הוא להמחשה בלבד ואינו קשור למטופלי.

לקרוע/לנעוץ/ללוש

קחו קרטון עבה וגדול ודקרו אותו עם קיסם/שיפוד למנגל. דקרו אותו ב20 מקומות שונים ואז חברו אתהנקודות. בדקו מה יצא. אם תתבוננו מספיק זמן משהו יצוץ. צבעו את הדימוי שיצא בכל הכח בצבעי פנדה.

קחו כמה עיתונים, אל תפתחו אותם וקרעו אותם, אחד אחד, תחילה לחתיכות גדולות ואחר כך לחתיכות יותר קטנות. עד שיספיק לכם. אפשר גם לקחת קרטון / קופסאות מקרטון ולקרוע אותם.

תרגילים להורדת חרדה

תרגילי נשימה הם כלים נפלאים להורדת חרדה. הם עוזרים ברגעי חרדה אבל צריך לתרגל אותם ולהכניס אותם ל"אוטומט" שלכם על מנת שיהיו נגישים כשתצטרכו אותם, אז איך עושים את זה?

מומלץ לעשות תרגילים להורדת חרדה עם משהו שיש לו ניסיון, אבל במידה ואתם צריכים עזרה ראשונה, אז כשאתם עושים נשימות נסו להיות במקום שלא יפריעו לכם. במידת האפשר שזה יהיה מקום שקט.

תרגיל נשימה 4/4

חזרו על התרגיל עם הפסקה קצרה כ10 פעמים

4 קחו נשימה וספרו עד

החזיקו את הנשימה בספירה של 4

נשפו בספירה של 4

החזיקו את הנשימה בספירה של 4

שימו לב: התאימו את הספירה לקצב הנשימה הנוחה שלכם. אין צורך להיות במאמץ. במידה ובתרגיל כתוב שצריך לספור עד 4 וזה מהיר או איטי מידי עבורכם התאימו את הנשימות לקצב הנשימה הנוחה לכם.

תרגיל נשימה מקש

קחו קש ונשמו דרכו, החזיקו מעט את האויר והוציאו אותו דרך האף. חזרו על כך 5 פעמים.

שימו לב: התאימו את התרגיל לעצמכם. במידה והנשימות קצרות האטו מעט את הקצב ושימו לב לתחושתכם. במידה ואתם נושמים מהר או יותר מידי הפסיקו ועברו לתרגיל אחר .

מדיטצית הרפיה

שבו על כיסא או על כרית על הרצפה, כשהגב זקוף, לא מתוח מידי ולא רפוי מידי. הצואר והראש בהמשך לגב. הסנטר נוטה מעט פנימה כמו מחוו קטנה של הצוואר בהמשך לראש. הכתפיים שמוטות לצדדים, שרירי הבטן רפויים. שימו לב למגע של הגוף שלכם עם הכרית או הכסא, למגע של כפות הרגליים עם הנעליים או עם הרצפה. התחילו להבחין בנשימה שלכם. הדבר הטבעי שאתם עושים כל רגע, כל הזמן. אין צורך לשנות שום דבר רק לתת לה תשומת לב. הנשימה צריכה להיות כפי שהיא כרגע ואנחנו לרגע מוותרים על כל מטרה .להפיק ממנה משהו, להפיק מההפסקה הזאת משהו. נסו לנשום בלי צפיות. אם עולות מחשבות, מכאובים, רגשות זה בסדר גמור, רק חזרו לתשומת לב לנשימה.

טיפול באמנות מרחוק

.

בתקופה שבה החרדה והדיכאון עשויים להקצין. יש לשמור על שגרה. מערכת יומית יכולה לתת מסגרת ותכלית לטווח הקצר ולטווח הארוך. במידה והמציאות קשה מידי, חשוב לקבל תמיכה, אם תמיכה מהסובבים אתכם מספקת, מה טוב. במידה ואתם חשים שהלילות קשים מידי, מתקשים לקום בבוקר, חווים עצבנות יתר, הבדידות קשה, אתם מרגישים חסרי אונים ואינכם יודעים מה לעשות, אני ממליצה לכם לתת את הדעת למצב. במידה והדיכאון והחרדה נוכחים לזמן רב, כך תהליך הריפוי יהיה מורכב יותר. לכן, אם כל מה שניסיתם לא צלח, הכינו את ניירות והצבעים והתקשרו אלי למפגשי טיפול באמנות מרחוק

Photo by Kaboompics .com on Pexels.com

מתגובת לחץ לתפקוד במצב חירום

בתקופה שבה צריך כלים לשמור על הגנה פיזית ונפשית רציתי לשתף בחוברת שכתבו אנשים נפלאים וטובים בתחום:

מרכז "חוסן" ע"ש כהן-האריס;
פרופ' נתנאל לאור, מנהל מרכז "חוסן"
טלי ורסנו אייסמן, ס. מנהל מרכז "חוסן"
ד"ר דני חמיאל, מנהל מקצועי תכנית "חוסן חינוך"
ד"ר לאו וולמר, מנהל מחקר והערכה
מעיין גוטגלד-דרור, מנהלת תכניות חינוכיות
חני וינרוט, מפתחת תכניות חינוך
העמותה לילדים בסיכון;
נילי אהרונסון, פסיכולוגית קלינית
יעל לויאל, עו״ס, מנחת הורים

חוברת-מרחב מוגן רגשי

הפרעה בספקטרום האוטיסטי ASD

Autism Spectrum Disorder

להפרעה התפתחותית נרחבת זו יש ביטוי כמעט בכל ממדי ההתפתחות של הילד. מקובל להתייחס כיום להפרעה זו כטווח רחב (Pervasive Developmental Disorders – PDD) שבו ישנם ביטויים ופרופילים שונים של תסמינים  של  השם הפרעה התפתחותית נרחבת  מכוון לכך שההפרעה כוללת עיכובים וקשיים באינטראקציה חברתית ובשפה, ובשיעור גבוה גם ביכולות קוגניטיביות, מוטוריות וחושיות. בנוסף הפגיעה באה לידי ביטוי ברפרטואר נרחב של היכולות הרגשיות של הילד וכן בהתנהגויות בעלות גוון תבניתי אשר באות לידי ביטוי במשחק ובשפה.

ילדים המאובחנים עם הפרעה בספקטרום האוטיסטי מציגים 3 סוגי תסמינים עיקריים: אינטראקציה חברתית לקויה, ליקויים בתקשורת מילולית ובלתי מילולית, וליקוי בדמיון ותחומי עניין צרים ומוגבלים או פעילויות חזרתיות ומוגבלות.

הטיפול באוטיזם כיום הוא כוללני ומשלב אנשי מקצוע מתחום התפתחות הילד. על הצוות ליצור תכנית פעולה כוללת לטיפול בילד בבית ובמסגרת החינוכית. ההורים והמטפלים הקרובים לילד מהווים שותפים מרכזיים וחשובים. מחקרים מראים כי יש קשר בין מספר שעות הטיפול שהילד מקבל לסיכויי וקצב ההתקדמות וככל שההתערבות מוקדמת יותר כך גדלים הסיכויים לבניית דפוסי תקשורת ויחסים תקינים יותר

כמה לינקים בנושא:.

האוטיזם שלי ואני – סרטון של הביביסי שכבר לא מעודכן בהגדרות, אבל מאפשר להחשף לחוויות שיש לילדים על הספקטרום.

מגוון סרטים הדנים בסוגיות שונות שעוברות על המתבגר

בלוג של ילד אספיממחשבותיו של חושב

בלוג של דונה ויליאמס  שכתבה את הספר "אף אחד בשום מקום" "משהו באיזה שהוא מקום" נערה אוטיסטית אוסטרלית, שהצליחה לפרוץ מבעד למסך הניתוק האופף את עולמם של האוטיסטים ולחשוף בפנינו את עולמה הפנימי בספרים, ציורים ומאמרים.

בלוג נוסף של דונה ויליאמס בו אפשר לקרוא על ספריה ולהחשף לשאלות ותשובות נפוצות